مقالات علمی - آموزشی

چگونه به کودکانی با نگرش “من نمی توانم این کار را انجام دهم،” کمک کنیم؟

به طور کلی دو نوع کودک نوپا وجود دارد: کودک نوپا با شعار من می توانم خودم انجام دهم! و کودک نوپا با شعار من نمی توانم این کار را انجام دهم! بعضی کودکان با بزرگتر شدن نگرش خودشان را تغییر می دهند و بعضی دیگر این گونه نیستند. 
اگر شما کودکی با شعار من نمی توانم این کار را انجام دهم دارید، احتمالاً مشکلات روزمره ای با وی خواهید داشت. لباس پوشیدن، انجام تکالیف و تمیز کردن محیط می توانند به چالش هایی اساسی تبدیل شوند. 
اما نگران نباشید. هرگز برای آموزش دادن به کودکان برای اینکه می توانند کارهایشان را انجام دهند و نیازی به کمک شما ندارند، دیر نیست. در اینجا چندین نکته و ترفند را در این خصوص ارائه می دهیم. 
 

چگونه به کودکانی با نگرش من نمی توانم این کار را انجام دهم، کمک کنیم؟

از نجات دادن کودکان دست بردارید

معمولاً وقتی می بینید که کودکان در حال تقلا برای انجام کاری است، وسوسه می شوید که دخالت کرده و وی را نجات دهید. متاسفانه این عمل می تواند نگرش من نمی توانم این کار را انجام دهم را تشدیدکند. وقتی شما به کودک کمک می کنید، ناخودآگاه به وی القاء می کنید که این تفکر که وی نمی تواند کاری را انجام دهد، درست است.
در عوض با وی صرفاً همراه شوید. مثلاً به وی بگویید: ابتدا لباس هایت را تمیز کن تا به تو بگویم بعد از آن چه کاری را انجام دهی. به آنها گام به گام انجام کارها را بیاموزید. وقتی کارهایی مانند بستن بند کفش را به آنها می آموزید، اجازه دهید ابتدا در انجام یک مرحله ماهر شوند و سپس به سراغ آموزش مرحله بعد به آنها بروید. کودکان با تمرین های دستی بهتر یاد می گیرند پس به آنها فرصت انجام کارها به تنهایی را بدهید.

حتی اگر کمک می کنید، به آنها اجازه دهید تا گام آخر را انجام دهند

مواقعی وجود دارد که کودک شما واقعاً قادر به انجام کاری نیست. کودکان خردسال ممکن است با رد کردن دستانشان از درون آستین لباس یا بستن بند کفش هایشان مشکل داشته باشند. کودکان بزرگتر ممکن است در انجام پروژه های مدرسه یا مرتب کردن اتاقشان دچار مشکل شوند. اینکه اجازه دهید کودکان دچار ناامیدی و سرخوردگی شود نیز کمکی نخواهد کرد. اگر می بینید واقعاً در انجام کاری مشکل دارند به آنها کمک کنید اما در لحظه آخر و قبل از تکمیل نهایی کار را به آنها واگذار کنید. این امر بسیار مهم است که اجازه دهید کودکتان احساس موفقیت در تکمیل کردن کار به تنهایی را حتی در گام آخر انجام آن کار، تجربه کند. 
پس از هر موفقیت چهارچوب ذهنی منفی کودکتان را کمی تغییر دهید

چگونه به کودکانی با نگرش من نمی توانم این کار را انجام دهم، کمک کنیم؟

وقتی کودک شما موفق به انجام کار یا فعالیتی شد، حتماً بر روی چهارچوب ذهنی منفی وی کار کنید. می توانید مثلاً به وی بگویید: ببین! فکر می کردی نمی توانی این کار را انجام دهی اما توانستی. ادامه بده و هرگز ناامید نشو. تغییر دادن چهارچوب ذهنی من نمی توانم این کار را انجام دهم می تواند به آنها کمک میکند تا موفقیت هایشان را درونی کرده و بتدریج از تفکر منفی درباره خودشان رها شوند. 

اجازه دهید آنها به یک متخصص خانوادگی تبدیل شوند

شما می خواهید که بتدریج کودکتان را تقویت کنید. مهارت ها و استعدادهای او کدامند؟ توانایی های وی را مشخص کرده و آنها را به متخصصین خانواده خود تبدیل کنید. می توانید به عنوان مثال به وی بگویید: من نمی دانم، تو باید از برادرت بپرسی زیرا او بیشتر از همه درباره حیوانات می داند یا از خواهرت بخواه تا به تو کمک کند، او در مرتب کردن وسایل بسیار ماهر است.
مشخص کردن اینکه کودکانتان در چه اموری خوب عمل می کنند، به آنها کمک می کند تا از یک تصویر ذهنی مثبت درباره خودشان برخوردار شوند و بر نگرش ذهنی که من نمی توانم این کار را انجام دهم، غلبه کنند.
داشتن کودکی که همواره احساس می کند نمی تواند کارهایش را انجام دهد می تواند برای خود کودک و شما آزاردهنده باشد. هرچند این نکات نمی توانند بلافاصله شرایط کودک شما را متحول نمایند، اما با استفاده منظم از این رویکردها، به تدریج خواهید توانست باور منفی کودکتان درباره خودش را تغییر دهید. 
     
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا