مقالات علمی - آموزشی

اهمیت مهارت کار با قیچی

  •  کودکی که در مسیر رشد مناسبی قرار گرفته است باید برش زدن کاغذ را در سن دو سالگی شروع کند. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد:
  • برش زدن عضلات دست کودک را به خاطر حرکت مداوم باز و بسته کردن قیچی تقویت می کند. از این عضلات در نوشتن، نقاشی کردن و  گرفتن اشیا در دست مانند مسواک نیز استفاده می شود.
 
اهمیت مهارت کار با قیچی

 

  • برش زدن هماهنگی چشم-دست کودک را افزایش می دهد. (استفاده از حس بینایی برای پردازش ذهنی چیزی که می بیند و حرکت دست همزمان برای به انجام رساندن کار).گرفتن و پرتاب توپ، پرکردن قاشق غذا و زیپ لباس را کشیدن مثالهایی از نوع این هماهنگی می باشد.
  • برش زدن باعث می شود تا کودک توانایی هماهنگی دوسویه بین اعضای بدن خود را تقویت کند. (استفاده از دو دست در حالی که هر کدام از دستها کار مربوط به خود را انجام می دهد.). برای مثال زمانی که کودک دایره ای را برش می دهد، باید با یک دست کاغذ را نگه دارد و مداوم آنرا بچرخاند و با دست دیگر قیچی را باز و بسته کند و کاغذ را برش دهد.
  • اولین چیزی که کودک باید برای برش زدن با قیچی یاد بگیرد نحوه باز و بسته کردن دست و داشتن احساس برش زدن تکه ای از کاغذ باشد. اگر کودک شما در کار کردن با قیچی دچار مشکل می شود بهتر است از ابزار دیگری که همان مکانیزم باز و بسته کردن قیچی را برای برش زدن دارند استفاده شود.مثلا: پانچ  و یا انبر
جهت تقویت مهارتهای کار با قیچی می توانید مجموعه کتالهای ده جلدی "مهارتهای کار با قیچی را از این قسمت تهیه کنید"
 
مجموعه ده جلدی مهارتهای کار با قیچی

 

  • در زیر چند فعالیت برای این کار معرفی شده است : 
 
 
 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا