مقالات علمی - آموزشی

10 مهارتی که کودکان پیش دبستانی باید یاد بگیرند

هنگامی که کودک در یک پیش دبستانی حضور دارد، یکی از مهم ترین سال های زندگی اش را تجربه می کند. این سال ها به کودک مهارت های مورد نیاز زندگی همچون سازگاری، شناخت، زبان، فیزیکی و اجتماعی را آموزش می دهند. تعداد زیادی از کودکان هنگام شروع پیش دبستانی حداقل سه سال داشته و قبل از ورود به مهد کودک و دوران ابتدایی چند سال را در پیش دبستانی می گذرانند.

در این مقاله ما قصد داریم تا در مورد مهارت های اصلی کودکان در دوره پیش دبستانی با شما صحبت کنیم. ما قصد داریم تا به شما اطلاعات مهم را در مورد نحوه کمک مربیان پیش دبستانی به رشد کودک ارائه کنیم. اصلا بیایید از خود یک سوال بپرسیم.

برخی از مهارتها هستند که  کودکان قبل از اینکه وارد مدرسه شده و تحت آموزشهای مدرسه قرار بگیرند باید آموزش ببیند. بیشتر این مهارتها نیز میتواند توسط والدین در منزل  به کودکان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم آموزش داده شود.در زیر به برخی از مهارتهایی که کودکان باید در آنها مهارت پیدا کنند اشاره شده است.

 

کودکان در حال خواندن کتاب

چرا پیش دبستانی اینقدر مهم و پر اهمیت است؟

در طول پنج سال اول مغز کودک سریعتر و به طور قابل توجهی بیشتر نسبت به هر زمان دیگری در زندگی خود رشد می کند. به همین دلیل هم پرورش فرزند در خانه همراه با یک مربی پیش دبستانی و کودکان دیگر می تواند یک مرحله مهم در زندگی کودک باشد. این مسئله می تواند به صورت مستقیم بر روی زندگی افراد تاثیر گذار باشد.

کودکان در این دوره چه مهارت هایی را باید توسعه دهند؟

پیش دبستانی یک فرصت ویژه را در اختیار کودکان شما قرار می دهد. این دوره به کودک اجازه می دهد تا مهارت های اصلی و اساسی خود را گسترش دهد. مهارت هایی همچون نحوه یادگیری و نحوه ارتباط به دیگر کودکان از جمله این موارد هستند. همچنین پیش دبستانی می تواند کودک را برای یک زندگی پر از علم  و دانش آماده سازد. با استفاده از این دوره شما به کودک خود قدرت کمک کردن به دنیای اطراف را می دهید.  در ادامه شما می توانید 10 مهارت به شدت مهم که کودکان به دست می آورند را مشاهده کنید.

6 مهارت اصلی آموخته شده در پیش دبستانی

  • رشد عاطفی:

کودکان شما در دوران پیش دبستانی باید رشد عاطفی خوبی به دست آورند. آنها باید احساسات دیگران را تشخیص دهند و بتوانند احساسات خود را به طور کامل مدیریت نمایند.

  • مهارت های اجتماعی:

از طریق بازی مشترک و یادگیری در کنار یکدیگر، کودکان پیش دبستانی یاد می گیرند که چگونه به دیگران احترام بگذارند و با آنها کنار بیایند. این مسئله باعث می شود تا مهارت های زبانی، کنترل خود و مهارت های اجتماعی کلی آنها بیشتر توسعه پیدا کنند.

  • مهارتهای مقدماتی خواندن :

در سن سه سالگی، کودکان می توانند یاد بگیرند که نام خود را بنویسند و کلمات ساده را بخوانند. تمرینی که در دوران پیش دبستانی دریافت می کنند، آنها را برای موفقیت در توسعه سواد در مهدکودک و دبستان آماده می کند.

  • مهارت های گوش دادن:

برای اینکه بتواند دستورالعمل ها را دنبال کند و بفهمد چه چیزی به آنها آموزش داده می شود، رشد مهارت های گوش دادن کودک برای یادگیری کلی اجتماعی و تحصیلی آنها بسیار مهم است. محیط های پیش دبستانی فعالیت هایی را ترویج می کنند که مهارت های شنیداری کودک شما را افزایش می دهد.

  • مهارت های ارتباطی:

توانایی فرزند شما در پرسیدن سوالات، بیان احساسات و بیان نیازهای خود، هم از طریق کلمات گفتاری و هم از طریق زبان بدن، برای توانایی او در موفقیت اجتماعی و تحصیلی بسیار مهم است.

  • مهارت های حرکتی ظریف:

فعالیت های کار دستی در سطح پیش دبستانی که کودکان را ملزم به استفاده از نشانگر، کار با قیچی، مجسمه سازی و سایر بازی های خلاقانه متمرکز بر مهارت می کند، مهارت های حرکتی ظریف کودکان را توسعه می دهد که با بزرگ تر شدن برای پروژه های پیچیده تر ضروری است.

 

کودکان در حال بازی در مدرسه

4 مهارت فرعی آموخته شده در پیش دبستانی

  • دامنه توجه:

افراد در این محیط یاد می گیرند که چگونه دامنه توجه خود را افزایش دهند و از آن برای انجام فعالیت ها و پروژه های مختلف استفاده کنند. ک

  • مهارت های ریاضی اولیه:

یادگیری تشخیص اعداد و شروع شمردن چیزها در دوران پیش دبستانی به کودکان کمک می کند تا نحوه استفاده از ریاضیات در جهان را درک کنند و پایه و اساس برنامه درسی پیچیده تر ریاضی هر سال بعدی را فراهم می کند.

  • مهارت های حل مسئله:

هر جنبه ای از زندگی نیازمند مهارت های حل مسئله است. برای موفقیت در مدرسه، روابط شخصی و حتی در ساده ترین فعالیت های زندگی، توسعه مهارت های حل مسئله باید از دوران پیش دبستانی آغاز شود. آموزش و تقویت مهارت های حل مسئله به کودکان می تواند از طریق تعاملات شخصی، بازی ها و تکالیف انجام شود.

  • خلاقیت:

وقتی کودک تشویق می شود تا از طریق خلاقیت خود را ابراز کند، در خود اعتماد به نفس ایجاد می کند و می تواند از دیدگاه های جدید به چالش ها برخورد کند. فعالیت های خلاقانه به کودکان کمک می کند تا حس فردی خود را از خود توسعه دهند و می تواند راهی برای بزرگسالان در زندگی کودکان باشد تا منحصر به فرد بودن هر کودک را جشن بگیرند.

نقش یک مربی پیش دبستانی چیست؟

در پیش دبستان هایی که به شخصیت کودکان توجه زیادی می شود، معلمان و اساتید اطمینان حاصل می کنند که فرزندان شما در هر زمینه ای حمایت می شوند. یعنی آنها با توجه به علایق فردی هر کودک درس ها و بازی های آموزشی را طراحی می کنند. این بازی های آموزشی عشق کودکان شما را به یادگیری تا حد بسیار زیادی افزایش می دهند. این مسئله می تواند باعث رشد فکری و ذهنی کودک شود و در نهایت، کودک بتواند از حق خود در آینده دفاع کند. مسلما این ویژگی ها، موارد کوچکی نیستند که شما بخواهید آنها را نادیده بگیرید.

همچنین معلم های فعال در پیش دبستانی باید اطمینان حاصل کنند که استاندارد های یاد گیری در مباحث آنها حضور دارند. معمولا این استاندارد ها توسط استان، وزارت خانه یا شهر تعیین می شوند و همه معلمان باید به آنها توجه داشته باشند. این استاندارد ها یک بازه سنی را بیان می کنند. آنها مشخص می کنند که هر کودک تا یک سن خاص چه چیز هایی را باید بتواند و چه چیز هایی را باید انجام دهد.

در ادامه شما می توانید نمونه ای از دستور العمل های ایالت ویرجینیا را به طور کامل مشاهده کنید.

 

معلم مدرسه

 

توسعه مهارت های تفکر

  • از کودکان سوال هایی بپرسید که تفکر آنها را گسترش دهد.
  • راه هایی را پیشنهاد کنید که کودکان می توانند تفکر و زمان بازی خود را چالش برانگیز تر یا پیچیده تر کنند
  • فرصت هایی برای کشف مواد جذاب فراهم کنید

توسعه مهارت های زبانی

  • معرفی کلمات جدید
  • پرسیدن سوالاتی که نیاز به پاسخ بیشتر از بله یا خیر دارد تا استفاده کودکان از زبان گفتاری بیشتر شود
  • خواندن داستان و تشویق کودکان به ساختن یک داستان
  • طراحی بازی های مشارکتی. این بازی ها باید همه کودکان را به چالش بکشد و از آنها است فاده کند.

توسعه مهارت های خواندن

  • حمایت از کودکان برای یادگیری الفبا در محیط پیش دبستانی
  • ارائه مطالب جذابی که نمونه هایی از نوشتن را نشان می دهد
  • خواندن آهنگ، انجام بازی های قافیه و خواندن کتاب با زبانی سرگرم کننده
  • برچسب زدن اقلام در کلاس درس برای کمک به کودکان برای ارتباط کلمات نوشتاری با زبان گفتاری

توسعه مهارت های نوشتاری

  • کمک به کودکان برای تمرین نوشتن حروف الفبا و املای نام آنها
  • تشویق به نوشتن کودکان با ارائه مجموعه ای سرگرم کننده از کاغذ و ابزار نوشتاری
  • دادن انواع کاغذ و ابزارهای نوشتاری مانند مداد رنگی، نشانگر و مداد به کودکان
  • تشویق کودکان به نوشتن به عنوان بخشی از فعالیت های روزمره آنها
  • آموزش املای کلمات اشیایی که در کلاس با آنها مواجه می شوند به کودکان آموزش دهید

توسعه مهارت های ریاضی

  • فراهم کردن شکل های جذاب برای شمارش و مرتب شدن توسط کودکان
  • به اعدادی که در طول روز کودک وجود دارد اشاره کنید: داخل کلاس درس، خارج از منزل و روی بسته های غذایی در زمان میان وعده.
  • کودکان را به مقایسه و اندازه گیری اشیا مختلف تشویق کنید

 

کودکان در حال حوشحالی

آیا کودک شما آماده ورود به این محیط است؟

این سوال یک سوال مهم است که اکثر والدین با آن مواجه می شوند. هنگامی که فرزند شما به سن 3 سالگی نزدیک می شود و یا اینکه به سن 3 سالگی می رسد، برای خیلی از افراد این سوال به وجود می آید. خیلی از والدین مطمئن نیستند که چگونه باید این تصمیم را بگیرند. تعیین آماده بودن یا  آماده نبودن فرزندان برای پیش دبستانی یک تصمیم بزرگ به حساب می آید. اما برخی از شاخص های کلیدی وجود دارند که به شما کمک بسیار زیادی در این زمینه می کنند. اگر در نهایت فکر می‌کنید فرزندتان هنوز کاملاً آماده نیست، اشکالی ندارد. به یاد داشته باشید که همه بچه ها با سرعت خودشان رشد می کنند و عجله ای برای شروع پیش دبستانی وجود ندارد.

همچنین توجه داشته باشید که پیش دبستانی های مختلف دارای فلسفه های منحصر به فرد و شرایط آمادگی هستند. بنابراین، حتماً دستورالعمل‌های خاص مدارسی را که در نظر دارید بررسی کنید، زیرا ممکن است فرزند شما برای یک پیش دبستانی آماده نباشد، اما ممکن است در دیگری خوب عمل کند.

سوالات زیر را از خود بپرسید تا به شما کمک کند تشخیص دهید که آیا فرزندتان آماده است اولین قدم را برای ورود به کلاس درس بردارد یا خیر.

بچه شما چند ساله است؟

در بیشتر موارد، مربیان پیش دبستانی حداقل بازه سنی را دو سالگی تعریف می کنند. برخی از پیش دبستانی ها حداقل سنی را برای پذیرش بچه ها تعیین می کنند معمولاً آنها باید تا دی ماه سال تحصیلی 3 ساله شوند، اگرچه برخی از آنها به کودکان زیر 2 سال اجازه می دهند که در برنامه های آموزشی هم شرکت کنند.

والدین کودکانی که دیر متولد شده اند (یعنی بعد از 1 مهر ماه) گاهی اوقات شروع دوره پیش دبستانی را برای یک سال به تاخیر می اندازند یا آنها را برای یک سال اضافی در برنامه پیش دبستانی ثبت نام می کنند تا اینکه واجد شرایط یا آماده برای مهدکودک در منطقه مدرسه خود شوند. در این موارد، کودکانی که دیر متولد شده اند، ممکن است از سن 3 تا 6 سالگی به پیش دبستانی بروند یا اگر یک سال تاخیر داشته باشند، از سن 4 تا 6 سالگی.

برای ورود به پیش دبستانی، آیا کودک شما دستشویی رفتن بلد است؟

برخی از پیش دبستانی ها نیاز دارند که دانش آموزانشان به تنهایی به دستشویی مراجعه کنند، یا حداقل در مسیر خود خوب باشند. کودکان پیش دبستانی باید برای مراقبت از خود و رفع نیاز های اولیه آموزش دیده باشند. مثلا آنها باید در مورد پوشیدن کفش و کت خود، آگاهی داشته باشند. آنها همچنین باید بدانند که چگونه شلوار خود را بالا بکشند و دکمه آن را ببندند. همچنین آنها باید بدانند که چگونه باید دست های خود را بشویند.

آیا کودک شما دستور العمل های مربی را می تواند دنبال کند؟

معمولاً در پیش دبستانی قوانین بسیار سختگیرانه ای وجود ندارد، اما انتظار می رود که کودک شما بتواند دستورالعمل های ساده ای را دنبال کند. معمولاً از کودکان حاضر در پیش دبستانی خواسته می شود که محیط اطراف خود را تمیز کنند، دستورالعمل های مربوط به میل کردن میان وعده را دنبال کنند، در یک صف با بقیه کلاس راه بروند و در دیگر زمینه ها مشغول شوند.

اگر احساس می کنید که این الزامات ممکن است مشکل ساز باشد، می توانید کارهای آسانی را به کودک پیش دبستانی خود بدهید که می تواند به تنهایی انجام دهد، مانند چیدن بشقاب ها روی میز شام یا کمک به شما در دریافت نامه. فرقی ندارد که چه کاری را به کودکتان می دهید. تا وقتی که کار ساده است و کودک توانایی انجام آن را دارد، شما خیلی راحت می توانید آن را به کودک خود بسپارید.

آیا کودک شما واضح صحبت می کند؟

از کودکان 3 ساله انتظار نمی رود که گفتار کاملی داشته باشند. با این حال، مردم باید بتوانند به خوبی حرف های بچه شما را درک کنند. به همین علت هم کودک شما باید بتواند تا حدودی راحت و واضح صحبت کند. به طور معمول، کودکان آماده ورود به پیش دبستانی 3 تا 5 کلمه در جمله خود به کار می برند. آنها همچنین می توانند اتفاقی را که اخیرا رخ داده است، مانند سفر به کتابخانه یا بازدید از باغ وحش توصیف کنند. اگر مشکوک هستید فرزندتان مشکل گفتاری یا شنوایی دارد، با پزشک اطفال خود صحبت کنید. آنها می توانند شما را به پزشک های مخصوص ارجاع دهند تا کودک شما تحت معاینه قرار گیرد.

آیا انتقال از یک فعالیت به فعالیت دیگری در پیش دبستانی برای کودک شما راحت است؟

اکثر پیش دبستانی ها بر اساس یک برنامه مشخص کار می کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است از زمان فرش به زمان بازی، به زمان کاردستی یا به سمت زمان میان وعده حرکت کنند. در این مراحل از کودکان انتظار می رود که بتوانند به آرامی فعالیت اولیه را رها کند و به سراغ فعالیت بعدی برود. اگر فرزند شما در انتقال سریع خوب نیست، به خصوص زمانی که غرق در فعالیتی است که از آن لذت می برد، شما باید بر روی انتقال او کار کنید. یادگیری حرکت از یک فعالیت به فعالیت دیگر به عنوان یک کلاس مهارت مهمی است که کودکان پیش دبستانی باید یاد بگیرند.

برای حل مشکلات مربوط به انتقال، شما می توانید از جملات ساده استفاده کنید. مثلا شما می توانید به آنها بگویید که پس از اتمام رنگ آمیزی این صفحه، یک میان وعده می خوریم. این جملات به کودکان یاد می دهد تا راحت تر از یک فعالیت به سمت یک فعالیت دیگر حرکت کنند. شما همچنین می توانید یک روال ساده در خانه خود ایجاد کنید. این روان می تواند شامل ابزار هایی باشد که کودک شما برای ورود به دنیای پیش دبستانی به آنها نیاز دارد. شما همچنین می توانید از اسباب بازی های خاصی همچون اسباب بازی مونته سوری یا اسباب بازی چوبی مونته سوری استفاده کنید. برای خرید اسباب بازی مونته سوری شما می توانید از لینک های ایجاد شده استفاده نمایید.

آیا فرزند شما می تواند از شما جدا شود؟

کودکانی که از بچگی وارد مهد کودک شده اند و با جدایی آشنا هستند، این کار نسبتا ساده است. اما کودکانی که در طول روز حداقل یکی از والدین را در خانه داشته اند، در این تغییرات می توانند دچار اضطراب شوند. در نتیجه برای ورود به پیش دبستانی شما باید بتوانید بر روی این مهارت کودک کار کنید و در طول روز ساعتی او را تنها بگذارید و یا اینکه از او جدا شوید. شما می توانید کودک را در خانه فامیل ها یا همسایه ها بگذارید و به یک فعالیت روزانه مشغول شوید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا