مقالات علمی - آموزشی

چند راه ساده برای افزایش اعتماد بنفس در کودکان

احساس اعتماد بنفس یکی از بهترین هدایایی است که می توانید به کودکانتان بدهید. کودکان با اعتماد بنفس بالا احساس خوشحالی و دوست داشته شدن خواهند کرد و در نتیجه به انسان های شاد در آینده تبدیل خواهند شد. برای تقویت اعتماد بنفس در کودکان خود باید و نباید های زیر  را در نظر بگیرید :

به کودکان حق انتخاب دهید : 

دادن حق انتخاب به کودکان در یک محدوده انتخاب شده توسط شما به آنها احساس قدرت می دهد . به عنوان مثال هنگام صبحانه خوردن به کودکان پیشنهاد دهید که تخم مرغ می خورد یا پنکیک .یادگیری تصمیم گیری و انتخاب های کوچک کودک را آماده تصمیم ها و انتخاب های سخت در آینده می کند .

هر کاری را برای او انجام ندهید :

صبور باشید و اجازه دهید که کارها یش را خودش انجام دهد . به عنوان مثال شاید لباس پوشاندن توسط شما برای یک کودک پیش دبستانی سریع باشد ولی اگر اجازه دهید که او خودش این کار را انجام دهد مهارتهای جدیدی یاد میگیرد. هرچه کودک با چالش های جدیدی آشنا شود ، بیشتر احساس شایسته بودن و اعتماد بنفس خواهد کرد .

به او یاد دهید که هیچ کس کامل نیست :

به او توضیح دهید که هیچکس کامل نیست و شما از او انتظار کامل بودن ندارید .برخوردی که شما با رفتار اشتباه کودک نشان میدهید در حقیقت  به او یاد می دهید که چگونه او نیز بایدعکس العمل نشان دهد .
 

چند راه ساده برای افزایش اعتماد بنفس در کودکان

 

تحسین کردن تو خالی و بی مورد ممنوع :

کودکان استاد تشخیص دادن تحسین های بی مورد و تو خالی هستند . کودکان را به جا و درست تحسین کنید . به عنوان مثال به جای تحسین کودک در مورد آخرین نقاشی ای که کشیده و شما جمله "واو خیلی زیباست تو بهترین هنرمند دنیایی". بگویید "از اینکه در نقاشی خانواده جزئیات را به خوبی کشیده ای و به این روش که نقاشی کرده ای خوشم آمده".

مسئولیت انجام کار مناسب سن او بدهید :

در خانه به کودکان مسئولیت های مناسب سن او واگذار کنید مانند چیدن میز ، تا کردن لباسها بعد از شست و شو. این کار در آنها احساس شایستگی ایجاد می کند و مهارتهای حل مشکل را در آنها تقویت می کند.

مقایسه کردن ممنوع : 

کودکان خود را با دیگران مقایسه نکنید هر کودکی تواناییهای مخصوص به خود را دارد.
 

چند راه ساده برای افزایش اعتماد بنفس در کودکان

 

طعنه زدن و لقب دادن ممنوع :

هیچگاه کودک خود را تحقیر نکنید .
زمانیکه عصبانی هستید لحظه ای به خودتان استراحت بدهید که آرام بگیرید تا مبادا کلمه ای بر زبان بیاورید که بعدا افسوس بخورید . و این را به خاطر داشته باشید که شما رفتار کودک خود را نپسندیده اید و با خود اومشکلی ندارید بنابراین باید این کار را با رفتار و حرکات خود به کودک نشان دهید که از رفتار او ناراحت هستید.

لحظه به لحظه با کودک خود نباشید :

به کودکان خود لحظه ای برای تنها شدن بدهید  و هر لحظه مراقب و کنار او نباشید چه در هنگام غذا خوردن باشد و چه دوچرخه سواری باشد . تا فرصتی باشد برا قطع وابستگی های شدید بین کودک و شما .
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا