مقالات علمی - آموزشی

فواید بازی های حسی برای کودکان

بازیهای حسی فعالیتهایی هستند که به کودک شما این امکان را می دهد تا محیط پیرامون خود را با تمام حس های خود تجربه کند. ما بیشتر پیرامون خود را به کمک چشمانمان تجربه می کنیم اما این مساله مهم است که از تمامی حس های بویایی، چشایی، لامسه و … خود استفاده کنیم.
در اینجا بعضی از دلایلی که بازیهای حسی به کودکان کمک می کنند آورده شده است.
 

1 بازیهای حسی باعث رشد مهارتهای حرکتی ظریف می شود

 مهارتهای حرکتی درشت اغلب در ابتدا رشد پیدا می کنند؛ این گروه شامل راه رفتن، دویدن، پریدن و … است. مهارتهای حرکتی ظریف بعدا و با صرف تمرین بیشتر رشد پیدا می کنند. بازیهای حسی و اسباب بازی ها شامل قطعات کوچکی هستند که باید با مهارت و دقت انجام شوند. کودک شما مرتب سازی، فشار دادن، متصل کردن و جدا کردن را تمرین خواهد کرد.
 

2 بازیهای حسی آرامش بخش است

 بطور کلی، بازیهای حسی به صورت بی حرکت و ذهنی می باشد. بعد از انجام این بازیها کودکان اغلب آرام و خسته می شوند. بازیهای حسی ناراحتی، اظطراب، بی قراری و آشفتگی را کنترل می کند و یک فعالیت عالی قبل از خواب به حساب می آید.
 

3 بازیهای حسی باعث افزایش حافظه کودک شما می شود

 شبیه مهارتهای دیگر، حافظه ما نیز با انجام فعالیت و تمرین افزایش پیدا می کند. با برقراری ارتباط با انواع مختلف بافت ها، بوها و مزه ها، کودک انواع مختلف خاطره ها را می سازد.
 

4 بازیهای حسی باعث تقویت مهارتهای زبانی کودک می شود

 آموختن در زمانی که کودک شما در حال حاضر توانایی سخن گفتن ندارد سخت است. در حالی که کودک شما در حال کنکاش ظرفی که با مواد گوناگون پر شده است حس های جدید و مجزایی را تجربه خواهد کرد. آنها قادر خواهند بود جنبه های پیچیده ای شبیه "خیس شدن"، "لزج شدن" و … را قبل از اینکه شما به آنها توضیح دهید یاد بگیرند.
 

5 بازیهای حسی باعث ساخت ارتباطات عصبی می شوند

 سالهای ابتدایی کودکی دوران مهمی برای رشد مغز می باشد. بیشتر ارتباطات عصبی در طول این دوره ساخته می شوند که به معنی این است که هر چه بیشتر مغز کودک شما با انجام بازی و یادگیری تحریک شود، ارتباطات عصبی بیشتری رشد خواهند یافت. افراد با شبکه های عصبی گسترده قادر به انجام وظایف پیچیده و اداره کردن موضوعات سخت می باشند. به کمک بازیهای حسی کودک شما آن قسمت از مغز را که مسئول پاسخ به آن حس ها می باشند را رشد خواهد داد و به طور اصولی یاد خواهد گرفت که چگونه بهتر بیاموزد.
 

6 بازیهای حسی یک روش علمی است

 روش علمی ابزاری است برای اثبات تجربی دنیا که نیازمند آزمایشهای بسیار و مقایسه گستره ای از داده ها است. روش علمی یکی از راههای عالی برای یادگرفتن جنبه های جدید می باشد و ابزاری است که روزانه استفاده می شود. کودک شما در حین انجام بازیهای حسی درسهای ابتدایی را خواهد آموخت.
 
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا