مقالات علمی - آموزشی

اسباب بازیهای مناسب کودک تا 3 سالگی

امروزه اکثر والدین دوست دارند که برای کودکان خود اسباب بازیهای مختلف و متنوعی تهیه کنند . اما والدین باید این موضوع را در نظر داشته باشند که قبل از خرید یک اسباب بازی برای کودک خود به برچسب سن مناسب بر روی اسباب بازی و امنیت آن توجه داشته باشند . اسباب بازیها در ویترین مغازه ها شاید بسیار جذاب و رنگی به نظر برسند و والدین نیز دوست دارند که با خرید هر اسباب بازی  کودکان چیز های زیادی یاد بگیرند ولی همیشه این همه  قضیه نیست شما باید وسیله ای برای کودک خود تهیه کنید که مناسب سن او باشد در زیر چند راهنمایی برای خرید اسباب بازی برای کودکان آورده شده است : 

اسباب بازیهای مناسب کودک تا 3 سالگی
  •   با دقت به برچسب های بر روی اسباب بازی دقت کنید . اینکه توصیه می شود تا یک وسیله مناسب سن کودک تهیه شود به دو دلیل است 1 – کمک به رشد مهارتهای مورد نیاز و مناسب سن کودک 2- امنیت اسباب بازی برای کودک . اگر شما برای کودک بلوک های خیلی کوچک می خرید مطمئن باشید که قطعات آن بسیار کوچک نباشد آنها باید به اندازه ایی باشند که در دهان کودک جای نگیرند . همچنین دقت داشته باشید که دستان کوچک کودک به اندازه ای قوی باشد که بتواند با آن بازی کار کند .
  •   تحت تاثیر تعاریف قرار نگیرید . شاید شما در مورد یک اسباب بازی جدید تعاریف زیادی شنیده باشید اما همیشه به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است برای کودک شما مناسب نباشد .تا سن 3 سالگی هر تصمیم و رفتاری که کودکان از خود نشان دهند مغز آنها را شکل می دهد. ابتدا توجه کنید که خود کودک چه چیزی می خواهد و سپس تصمیم نهایی را بگیرید.
  •   از وسایل خانه که در دسترس دارید و برای سن کودک مناسب است نیز جهت بازی کودکان غافل نشوید. برخی از وسایل منزل مانند پیمانه های اندازه گیری ، قاشق های چوبی و … نیز همانند اسباب بازی می توانند برای بازی کودکان مفید و مناسب باشند .حتی برخی از آنها می توانند برای کودکان بسیار جذابتر از اسباب بازیهای گران قیمت باشند . 
  •   دقت داشته باشید که اسباب بازیهای سنگین برای کودک نخرید که کودک نتواند آنها را در دست بگیرد چون امکان دارد حتی اگر آنها را بردارد نتوانسته کنترل کند و به خود آسیب بزند .
  •   بیش از اندازه اسباب بازی نخرید . در خرید اسباب بازی برای کودک خود دقت لازم را داشته باشید که کودک به اندازه کافی توانایی کار با آن را داشته باشد.چون باعث شاد و خوشحال شدن کودک می شود . همیشه به یاد داشته باشید که اسباب بازیهای خیلی کم و در عین حال سرگرم کننده بهتر از اسباب بازی زیاد و به درد نخور است.
  •   در خانه با خلاقیت خود یک اسباب بازی جذاب و سرگرم کننده برای کودک بسازید همچنین می توانید کودک خود را در این فرآیند سهیم کنید و باعث پرورش خلاقیت او نیز شوید . درست کردن کاردستی می تواند یکی از این موارد باشد که می تواند برای کودکان چه از لحاظ تقویت مهارتهای دست و چه از لحاظ خلاقیت مفید باشد.
  •   اسباب بازیها برای رشد کودک شما بسیار مهم هستند . ولی این بدین معنا نیست که باید در خریدن آنها زیاده روی کنید . در خرید اسباب بازی سعی کنید آنهایی را بخرید که باعث تقویت خلاقیت آنها می شود . در زیر به لیست برخی از اسباب بازیهایی که باعث تقویت خلاقیت و مهارتهای حل مشکل  برای کودکان زیر سه سال می شود آورده شده است :

 

img-responsive

 

  •     توپ ها – کودک می تواند توپ را قل دهد ، پرتاپ کند ، در دست بگیرد و به راحتی مشاهده کند . توپ ها ابزار خوبی برای تقویت مهارتهای حرکتی در کودکان می باشند.
  •     اسباب بازی های دارای آهنگ  یا موسیقی – کودکان آهنگ های شاد را دوست دارند و هرچیزی که صدا تولید کند برای آنها جذاب خواهد بود.شما می توانید با یک اسباب بازی صدا دار کودک را سرگرم نگه دارید.
  •     بلوک ها – به عنوان مثال بلوک های خانه سازی استفاده های زیادی برای کودکان دارند مثلا با یک دست می توانند برج بسارند و با دست دیگر از بلوک ها به جای تلفن جهت صحبت کردن استفاده کنند.
  •    ابزار های کاردستی –  کاغذ های رنگی ، مدادهای شمعی ، استیکرها و رنگ های قابل شستشو و بی خطر… را می توانید در اختیار کودکان قرار دهید و ببینید که با آنها چه کاری انجام می دهند.
  •    قوطی ها و کارتن ها – می توانند یکی دیگر از وسایلی باشند که کودکان با آنها بازی کنند . به عنوان مثال می توانند آن را خانه ای برای عروسک های خود بکنند و یا از آن به عنوان قایق استفاده کنند . 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا