مقالات

معرفی 9 کتاب مناسب کودکان پیش دبستانی

در این مطلب سعی داریم چند کتاب که مناسب برای پیش دبستانی منتشر شده است را به همراه اهداف این کتابها  آنها  معرفی کنیم (جهت تهیه کتابها روی تصاویر و یا عناوین کتابها کلیک کنید)  :

1- کتاب کار پیش دبستانی ها 1و2

  با کتاب کار پیش دبستانی‌ها بچه‌ها را خلاق بار بیاورید
کتاب‌های بنفشه واحد کودک و خردسال نشر قدیانی دو جلد کتاب را با عناوین کتاب کار پیش دبستانی‌ها برای کودکان ۴ تا ۶ ساله منتشر کرده و آن‌ها را در اختیار خانواده‌ها و علاقه‌مندان قرار داده است. هر کدام از این کتاب‌ها شامل تعدادی برچسب و ۶ واحد کار است ( وصل‌کن، نام ببر، مشاهده‌کن، رنگ‌بزن، حساب‌و‌کتاب کن و بچسبان) و همچنین مصور و رنگی است که مربیان و معلمان می‌توانند از آن به عنوان فعالیت‌های آموزشی با کودکان استفاده کنند. به کودکان فرصت دهید تا بخواهند، پرسش کنند، کنجکاوی‌های خود را نشان دهند و سپس شما بر اساس این کنجکاوی‌ها از این منابع استفاده کنید.
چلد اول این کتاب کار،مشاهده ،بازی کردن، رنگ آمیزی کردن، شناخت دنیای اطراف شناخت حروف و اشکال،شمردن و تعداد زیادی بازی مناسب ۴ ساله ها را ارائه میکند و بچه ها را در دوران پیش از دبستان همراهی می کند.
جلد دوم این مجموعه که به همراه ۴۶ برچسب ارائه شده است به آموزش آواز خواندن، تقلید کردن، شمارش، بالا بردن سطح واژگان، فصل ها، شناخت حیوانات و… می پردازد.
 

معرفی 9 کتاب مناسب کودکان پیش دبستانی

گزیده ای از کتاب ۱

  • هر حیوانی چند سال عمر می کند؟
  • طوطی می تواند ۱۰۰ سال زندگی کند در حالی که شیر با آن جثه ی بزرگ و قدرتش فقط ۲۵ سال عمر می کند.
  • فیل و کروکدیل می توانند ۸۰ سال زندگی کنند.

گزیده ای از کتاب ۲

  • هر سال چهار فصل دارد: بهار، تابستان،پاییز، زمستان
  • طبیعت فصل ها را عوض می کند،
  • در بهار درختان شکوفه می دهند،
  • در تابستان میوه ی درختان می رسند،
  • در پاییز برگ های خود را از دست می دهند و در زمستان شاخه هایشان برهنه می شود.

رده سنی : ۳ تا ۹ سال

شما می توانید در کنار این کتاب ها کاربرگ های پیش دبستان را از سایت ما تهیه و با کودکان کار کنید .

 2 -کتاب بازی و برچسب من

   در این کتاب با کمک اشکال مختلف سوالاتی از بچه‌ها پرسیده می‌شود و آنها باید با کمی تفکر کارهای خواسته شده را انجام دهند و به این ترتیب هوش ریاضی آنها تقویت می‌شود. در برخی از بخش‌های این کتاب، کودکان باید با وصل کردن اعداد به یکدیگر تصاویر را تکمیل  سپس با استفاده برچسب‌هایی که در انتهای کتاب قرار داده شده است آن را تکمیل کنند.

بازی و برچسب

در انتهای «بازی و برچسب من» که برای گروه سنی «الف و ب»(۵ ، ۶ و ۷ سالگی)تهیه شده است ۱۵۰ برچسب رنگی کاغذی وجود دارد که بخشی از آنها مربوط به تکمیل شکل‌های مربوطه در کتاب و برخی هم حاوی اشکالی است که اگر کودک به سوالات هر صفحه پاسخ درست دهد به عنوان جایزه به او داده می‌شود.

همچنین در برخی از قسمت‌های کتاب، تصاویری از اشیاء مختلفی که کودکان با آنها سروکار دارند آورده شده است و از آنها خواسته شده با رنگ‌های منتاسب با شکل مربوط، آن را رنگ‌آمیزی کنند. به این ترتیب علاوه بر تقویت هوش ریاضی، میزان توجه بچه‌ها به محیط اطرافشان نیز افزایش می‌یابد.

رده سنی :  ۵ تا ۸ سال

 3-کتاب آموزش مفاهیم ریاضی پیش دبستانی

مفاهیمی که در این کتاب به آن اشاره شده ، از مهمترین و متداولترین مفاهیم و فنون علم رباضی تهیه و تنظیم گردیه و به دست کودکانی سپرده شده است ، که عاشقانه برای اولین بار قلم به دست گرفته و می خواهند مشاهدات خود را تجربه کنند و بنای نخستین خشت دانش را بگذارند.

این کتاب برای گروه سنی کودک مبتدی ترجمه ، تهیه و تنظیم شده و در اختیار کودکان این مرزوبوم و شما اولیاء و مربیان گرامی قرار می گیرد. هر صفحه از این کتاب برای شناخت یکی از مفاهیم ریاضی است.

مفاهیمی که در این کتاب آمده به شرح زیر است :

کوچکتر ، بزرگتر ، کوتاهتر ، بلندتر ، شکلهای هم اندازه ، بازیهای مورد علاقه ی کودکان ، آموزش رنگها ، شباهتها ، تفاوتها ، مخالف  ، موافق ، مساوی ، شمارش و تطبیق ، بازی با رنگها ، بازی با اعداد ، کامل کردن شکلها ، کمترین ، بیشترین ، اختلاف تابستان و زمستان ، آموزش جمع و تفرق در قالب داستان ، شناخت اشیا ء ، یادگیری و شناخت ، تقویت هماهنگی چشم و دست ، آموزش مفاهیم دور و نزدیک و آموزشهای دیگر ریاضی …
 

کتاب آموزش مفاهیم ریاضی پیش دبستانی

 

4 – کتاب خلاقیت،فعالیت و سرگرمی 1

این جلد پر از سرگرمی ، معماهای تصویری و نقاشی هایی است که باید رنگ آمیزی شوند . چنین فعالیت هایی بچه ها را سرگرم می کند .و باعث تقویت تمرکز و توجه آنها به جزئیات می شود .از آنجا که بچه های کوچک (پیش دبستانی و اول و دوم) هنور نمی توانند سوال ها و موضوع سرگرمی ها را خودشان بخوانند یا خواندن همه ی کلمه ها و جمله ها برایشان آسان نیست و در انجام این گونه فعالیت ها تجربه ی زیادی ندارند، لازم است که گاهی به سوال هایشان پاسخ دهید ، کنارشان باشید و با راهنمایی های خود کمکشان کنید تا ضمن سرگرمی ، با رنگ ها ، عدد ها و مفاهیم تازه ای (مانند مفهوم چپ و راست ، بالا و پایین ، اشکال هندسی ، تفاوت های زندگی جانوران و ..) آشنا شوند .

نگاه کلی :

  • مفاهیم
  • شمارش
  • سرگرمی و رنگ آمیزی
  • پرورش هوش
  • پازل
  • قصه

 
این کتاب پر از سرگرمی، پازل، سودوکو، معماهای تصویری و نقاشی‌های ناتمام است که باید کامل یا رنگ آمیزی شوند. این فعالیت ها به گونه ای طراحی شده اند که نه تنها بچه ها را سرگرم می کند بلکه با کلمه سازی، مفاهیم ساده‌ی ریاضی، اطلاعاتی از محیط اطرافشان و ویژگی‌ها و زندگی برخی از جانوران آشنا می کنند.با این سرگرمی ها، انگیزه‌ی جست و جو، تمرکز و توجه به جزئیات را در کودک تقویت کنید.

کتاب خلاقیت و سرگرمی جلد اول
 

5- کتاب خلاقیت،فعالیت و سرگرمی 2

این جلد پر از سرگرمی ، معماهای تصویری و نقاشی هایی است که باید رنگ آمیزی شوند . چنین فعالیت هایی بچه ها را سرگرم می کند .و باعث تقویت تمرکز و توجه آنها به جزئیات می شود .از آنجا که بچه های کوچک (پیش دبستانی و اول و دوم) هنور نمی توانند سوال ها و موضوع سرگرمی ها را خودشان بخوانند یا خواندن همه ی کلمه ها و جمله ها برایشان آسان نیست و در انجام این گونه فعالیت ها تجربه ی زیادی ندارند، لازم است که گاهی به سوال هایشان پاسخ دهید ، کنارشان باشید و با راهنمایی های خود کمکشان کنید تا ضمن سرگرمی ، با رنگ ها ، عدد ها و مفاهیم تازه ای (مانند  اشکال هندسی ، جمع ریاضی و دسته بندی اشیا ، مفهوم بزرگ تر و کوچک تر و ..) آشنا شوند .

نگاه کلی : 

  • محل زندگی حیوانات
  • آشنایی با حروف
  • وسایل نقلیه
  • جمله سازی
  • سرگرمی و رنگ آمیزی
  • شناخت فصل ها

مناسب پیش دبستان ، پایه اول و دوم
 

کتاب خلاقیت جلد دوم
 

6- کتاب خلاقیت،فعالیت و سرگرمی 3

این کتاب پر از معماهای تصویری ، پازل ، ماز ، نقاشی و سرگرمی های متنوع دیگر است که هر بچه های از آنها لذت می برد. این فعالیت ها به گونه ای طراحی شده اند که نه تنها بچه ها را سرگرم کنند بلکه آنها را با کلمه سازی ، مفاهیم ساده ی ریاضی ، اطلاعاتی از محیط اطرافشان و ویژگی ها و زندگی برخی جانوران آشنا کنند . تقویت تمرکز و توجه به جزئیات از دیگر پیامدهای این نوع سرگرمی هاست . از آنجا که بچه های کوچک (پیش دبستانی و اول و دوم دبستان) هنوز نمی توانند سوال ها و موضوع سرگرمی ها را خودشان بخوانند یا خواندن همه ی کلمه ها و جمله ها برایشان آسان نیست و در انجام این گونه فعالیت ها تجربه ی زیادی ندارند ، لازم است که گاهی به سوال هایشان پاسخ دهید ، کنارشان باشید و با راهنمایی های خود کمکشان کنید تا ضمن سرگرمی ، با مفاهیم تازه ای (مانند اشکال هندسی ، دسته بندی اشیا ، مفهوم بزرگتر و کوچکتر و …) آشنا شوند.

نگاه کلی : 

  • آموزش مفاهیم
  • تمرین های حرکتی
  • سرگرمی و رنگ آمیزی
  • کامل کردن تصویر
 کتاب خلاقیت حلد 3
 

7- کتاب خلاقیت،فعالیت و سرگرمی 4

جدول سودوکو سرگرمی سالم و جذابی است که نوعی تفکر منطقی را در ذهن تقویت می کند و امروزه به عنوان ابزاری آموزشی نیز کاربرد دارد.

در این کتاب ، سودوکوهایی ساده ، ویژه ی کودکان دبستانی گردآوری شده است که با اعداد ، اشکال ، حروف الفبا و رنگ های گوناگون ساخته شده اند . این تنوع ساختاری به خوبی توجه بچه ها را جلب می کند و باعث می شود آنها از حل کردن جدول ها و پیشرفت حاصل از آن بیشتر لذت ببرند.

نگاه کلی : 

  • سودوکوی اعداد
  • شکل ها
  • حروف و رنگ ها
کتاب خلاقیت جلد 4

 

 

8- کتاب کرمی که اعداد را می دانست(شمارش اعداد)
 

در این کتاب، سعی شده است که آموزش و شناسایی اعداد به شیوه‌ای تصویری و جذاب‌تر از معمول انجام شود.

برای این منظور، از تصویر کرمی استفاده شده است که به حالت‌های مختلف درمی‌آید و اشکال مختلفی به خود می‌گیرد و هر بار، شکل یک عدد را نمایان می‌سازد. به نظر می‌آید که این روش، توجه بچه‌ها را بیشتر جلب کند.

روزی، روز گاری کرمی در باغی زندگی می کرد.  کرمی که اعداد را می دانست. یک روز صبح که برای بازی اش از لانه اش بیرون آمد، دختر کوچکی را دید. دختر کوچولو گریه می کرد.کرم با مهربانی از او پرسید: چرا گریه می کنی دختر خانم؟ دختر کوچولو پاسخ داد: من اعداد را بلد نیستم.

کرم گفت: خوب، پس دوست داری اعداد را یاد بگیری؟ دخترک گفت: آه، بله، بله. جه قدر خوب می شود. خیلی عالی می شود. کرم گفت: پس شروع می کنیم.

کرمی که اعداد را می دانستکرم: اول باید به سوالات من جواب بدهی. تو چند تا بینی داری؟ دختر کوچولو سعی کرد بینی اش را ببیند، ولی نتوانست. چون می دانست که یک بینی بیشتر ندارد، گفت: یکی، من یک بینی دارم .کرم گفت: تو می دانی که عدد یک شکل چیست؟ دخترک گفت: نه! نمی دانم.کرم گفت: ببین! شکل من است. و خود را به شکل عدد یک درآورد.
 

کتاب کرمی که اعداد را می دانست
 

9- کتابهای 3 جلدی آموزش های پیش دبستانی

بچه ها رنگها

اطرافتان را نگاه کنید . همه جا رنگها را می توانید ببینید . چمنزار را تماشا کنید. چه رنگهایی در آنجا دیده می شوند؟لباسهایتان چه رنگی هستند؟ کدام رنگ را بیشتر دوست دارید؟ این کتاب ساده و روان با تصویرهای زیبا و فعالیت های علمی گوناگون ، شما را بادنیای رنگها آشنا می کند.

بچه ها شکل ها

هرچیزی که در اطرافتان میبینید شکل خاص خود خودش را دارد . پرتقال یا توپ فوتبال چه شکلی هستند ؟ آیا مداد و پاک کن شکل یکسانی دارند؟ تیله و تنگ ماهی چطور ؟این کتاب ساده و روان با تصویرهای زیبا و فعالیت های علمی گوناگون ، شمارا با دنیای شکلها آشنا می کند.

بچه ها ، حس لامسه

وقتی چیزی را لمس می کنید چه احساسی به شما دست میدهد؟ پوست یک سیب ، صاف و پوست یک نارگیل ، زبر است . سطح یک کاکتوس ، تیغ دار و سطح یک اسفنج ، نرم است و هر چیزی بافت مخصوصی دارد.این کتاب ساده وروان باتصویرهای زیبا و فعالیتهای عملی گوناگون شمارا با بافت و جنس اشیایی که پیرامونتان می بینید آشنا میکند.

 

کتابهای 3 جلدی آموزش های پیش دبستانی
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا