مقالات علمی - آموزشی

10 بازی حرکتی برای کودکان پیش دبستانی

یکی از راههای تقویت مهارتهای حرکتی درشت برای کودکان در خانه انجام بازیهایی است  که نیاز به تحرک دارند.  درزیر 10 بازی برای تقویت چند مهارت در کودکان معرفی شده است ، مهارتهایی مانند : هماهنگی چشم و دست ، تعادل ، پریدن ، مهارتهای کار با توپ ، هوش فضایی ، مهارتهای دست ورزی و…

1-    بازی بولینگ

این بازی را می توانید در خانه با بطری های پلاستیکی آب انجام دهید می توانید داخل آنها بر اساس سن و توانایی کودک خود مقدار  شن یا آب را بیشتر یا کمتر بریزید.حتی می توانید برای زیبایی روی بطری های آب را رنگ بزنید . سپس بطری ها را به شکل V بچینید و با توجه به سن کودک توپ را در اختیار او قرار دهید ( اگر کودک سن پایین داشته باشد باید توپ بزرگتر باشد ) و او را راهنمایی کنید تا توپ ها را به سمت بطریها پرتاپ کند.
 

بازی بولینگ
 

2 – بازی لی لی

بازی لی لی یک بازی قدیمی برای کودکان است و در عین حال پیاده سازی آن برای کودکان بسیار آسان است . با این بازی همه ما آشنایی داریم که با گچ بر روی زمین خانه هایی با شماره می کشیم و از کودکان میخواهیم که سنگی را بر روی خانه ای پرتاب کنند و با یک پا تا آن خانه به حالت پرشی بروند و سنگ را بردارند و دوباره به همین منوال ادامه دهند.

 

 بازی لی لی

3 – بازی پرشی با نوارها

در این بازی از نوارهای رنگی استفاده کنید آنها را بر روی زمین به صورت پله مانند و در ابتدا با فاصله کم بچسبانید و از کودک بخواهید که به ترتیب بر روی آنها بپرد و سپس با توجه به سن و توانایی کودک فاصله ها را زیادتر بکنید .

4 – بازی تعادل 

در این بازی از یک تخته چوبی استفاده خواهید کرد به این صورت که یک تخته چوبی را در جایی محکم قرار دهید سپس از کودک بخواهید تا بر روی آن تخته راه برود . می توانید بازی را جذاب تر و هیجان انگیز تر بکنید به او بگویید زیر پایت یک رودخانه است و باید مواظب باشد که نیافتد . سپس بعد از رسیدن به آخر تخته چوبی دوباره همان راه را برگردد.

 

 بازی تعادل
 

5- بازی تونل

در این بازی یک تونل برای کودک خود درست کنید سپس از کودک بخواهید توپ را غلت داده تا از تونل رد شود . سپس تونل را می توانید باریکتر و توپ را کوچکتر بکنید تا کودک را به چالش بکشید . این فعالیت برای تقویت مهارتهای هماهنگی چشم و دست بسیار مفید است.

6 – پرتاپ کیسه داخل هدف

پرتاب کیسه شنی به یک هدف می تواند یک بازی دیگری جهت تقویت هماهنگی چشم و دست و تقویت مهارتهای حرکتی درشت باشد. در این بازی یک هدف مشخص کنید که این هدف می تواند حتی یک سبد لباس باشد سپس از کودک بخواهید تا کیسه ها را داخل سبد پرتاب کند . برای کودکان با سن پایین سبد های بزرگتر انتخاب کنید . هر دفعه که کودک کیسه ها را داخل سبد می اندازد آنها را بشمارید و اورا تشویق کنید . وقتی کودک در این بازی مهارت پیدا کرد فاصله سبد را بیشتر کنید.
 
7- بازی با مانع

یکی از بازیهایی که می توانید چابکی و قدرت کودک خود را تقویت و بهتر کنید این نوع بازی ها هستند . شما می توانید در این نوع بازی ها به دلخواه موانعی را برای کودک در نظر بگیرید و از اوبخواهید به عنوان مثال بپرد ، راه برود ، یا از میان آن مانع عبور کند . در زیر برخی ایده ها برای این فعالیت معرفی شده است : 

–    صندلیهایی برای عبور از آنها (کودک می تواند برای عبور از آن بالا برود ) 
–    کیسه های سبک برای قرار دادن بر روی سر و راه رفتن با آنها 
–    یک جعبه بزرگ برای عبور از داخل آن مانند تونل 
–    خزیدن بر روی تنه یک درخت یا فرش لوله شده 
 

بازی با موانع

8- بازی قاشق و تخم مرغ

–    در این فعالیت شما می توانید با کودک مشارکت داشته و مسابقه برگزار کنید به این صورت که تخم مرغ را بر روی قاشق قرار دهید سپس با آنها تند راه بروید یا بدوید . می توانید تخم مرغ ها را اول کاملا بپزید . یکی از بازیهایی که برای افزایش دقت و تمرکز کودک بسیار مفید است .
 

بازی قاشق و تخم مرغ

9- بازی سایمون گفت ….

این بازی به این صورت است که یک نفر درخواستی میکند و شخص دیگر آن را انجام میدهد در زیر چند نمونه برای این بازی معرفی شده است :

–    مانند خرچنگ مسافتی را برو و برگرد 
–    تا هدف مشخصی بدو 4 بار بپر و دوبار برگرد.
–    از جای مشخصی 10 ثانیه آویزان شو
–    و …
در این بازی مهارتهای حرکتی درشت ، مهارتهای شنیداری و مهارتهای دیداری کودک تقویت می شود .

10 – بازی با بادکنک

یکی از بازیهایی که می توانید با بادکنک انجام دهید این است که از کودک بخواهید تا دو تا بادکنک را همزمان به بالا پرتاب کند و سعی کند آنها را در هوا نگه دارد . بازی دیگر این است که با استفاده از یک وسیله بادکن را تا مسافتی روی آن حمل کنند . برای مشاهده این بازی روی این لینک کلیک کنید 
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا