مقالات علمی - آموزشی

7 فایده شن بازی برای کودکان

آیا ساختن یک قلعه شنی باعث مریض شدن کودک شما می شود؟ البته که نه. بر عکس، بازی با شن به کودک شما بیشتر از چیزی که تصور کنید کمک می کند. در ادامه لیستی از مواردی که مزایای شن بازی برای کودک شما دارد آورده شده است:
 

1 کمک به رشد فیزیکی

وقتی کودک شما از سطل و بیل شن بازی استفاده می کند و تلاش می کند شن را از سطلی به سطل دیگر بریزد و آن را با کامیون اسباب بازی خود حمل کند، این عمل باعث تقویت مهارتهای حرکتی درشت و همچنین تقویت عضله های او می شود. علاوه بر آن تلاش برای نگه داشتن اسباب بازی ها باعث تقویت مهارتهای حرکتی ظریف در او می شود. و همچنین شن بازی روشی برای کمک به هماهنگی حرکات دست-چشم می باشد.
 

2 افزایش قدرت تخیل

 ساخت یک قلعه شنی در ساحل و یا ساخت یک پل بر روی چاله شنی نه تنها فقط به عنوان یک فعالیت بلکه به عنوان یک راه مهم در جهت ساخته شدن قوه تخیل کودک می باشد. شن بازی راه خوبی برای به چالش کشیدن خلاقیت کودک است. استفاده از اسباب بازی های ساده شبیه ماشین های بازی، حیوانات و سایر وسایل دیگر باعث تقویت هر چه بیشتر نبوغ خلق آفرینی کودک می شود. زمانی که صرف شن بازی می شود علاوه بر تفریح، باعث ترغیب به بازی آفرینی و ترقی دادن مهارتهای احساسی و زبانی در کودک می شود.

 

شن بازی کودک

 

3 کمک به بیان عواطف و احساسات

 به گفته یکی از مدیران سازمان های مردم نهاد که با کودکان با سطح هوشی و توانایی مختلفی کار می کند، شن بازی فرمی از روش درمانی آسیب ها و ضربه های روحی کودکان می باشد که به آنها اجازه می دهد درد و احساسات خود را بدون نیاز به بیان شفاهی افکار خود بیان کنند. "شن بازی ابزار با ارزشی برای تقویت رشد شخصیتی و هیجانی کودک می باشد. شن به دلیل اینکه هیچگونه محدودیتی در شکل گرفتن ندارد و کودکان میتوانند هر کاری که دوست دارند با آن انجام بدهند. با این روش آنها این فرصت را دارند تا به صورت غیر شفاهی ارتباط برقرار کنند. او در ادامه می افزاید که شن بازی کودکانی را که عصبانی و آشفته هستند را نیز آرام و ساکت می کند."
 

4 بالابردن تعلاملات اجتماعی

 از آنجایی که شن بازی یک بازی بیرون از خانه است، کودک شما ممکن است تنها و یا با بچه های دیگر بازی کند و این کار باعث ایجاد فرصتی می شود تا کودک مهارتهای اجتماعی خود را افزایش دهد. مهدکودک ها و پیش دبستانی ها جاهایی برای شن بازی، سرسره و تاب دارند که کودکان زیادی در آن محل بازی می کنند. جایی که کودک ناچار به تعامل احتماعی است. کودک شما در این فضا یاد میگیرد تا منتظر نوبت خود باشد، اسباب بازیها، سطل و بیل شن بازی خود را با دیگر کودکان به اشتراک بگذارد و با آنها صحبت داشته باشد. رفتن به ساحل با خانواده نیز فرصت ارتباط کودک با بزرگترها را فراهم می کند.
 

5 افزایش قدرت توجه و تمرکز

 یکی از مشکلات بزرگ والدین و معلمان در تربیت کودکان مشکل کمبود تمرکز و توجه آنها می باشد. برای بسیاری از کودکان تمرکز کردن به مدت بیش از چند دقیقه بر روی موضوعی سخت است.  به نقل از معلمان یکی از مدارس : " ما به طور زیاد شاهد هستیم که حتی بچه های کوچک هم امروزه درگیر گجتهای الکترونیکی شبیه تبلت ها و گوشی های هوشمند شده اند در حالی که والدین از این موضوع غافلند. این موضوع به شدت بر روی قدرت تمرکز آنها تاثیرگذار است. شن بازی باعث می شود کودکان شن را لمس کنند، با بافت آن آشنا شوند و با آن برای خود ساختمان سازی کنند. این کار به کودکان این فرصت را می دهد که با آن کارهای مختلفی را انجام دهند. این چنین فعالیتی باعث بالارفتن تمرکز کودک بر روی وظیفه ای که در دست دارد می شود."
 

شن بازی کودک

 

6 بهبود رشد شناختی

 یاد گیری نوشتن بر روی شن، کشیدن اشکال و الگوهای مختلف به کودکان جنبه های مهم زبان، حل مشکل و … و رشد شناختی را یاد می دهد. شاید برای بیشتر بچه ها در ابتدا نوشتن بر روی کاغذ و یا به دست گرفتن مداد سخت به نظر بیاید اما برای آنها آسانتر است که در حین بازی و به عنوان بخشی از بازی بر روی شن اشکال و الگوهایی را ترسیم کنند.
 

7 قویتر شدن سیستم ایمنی

 تحقیقات نشان می دهد کودکانی که در محیط بیرون از خانه بر روی چمن ها و یا شن بازی می کنند سالمتر از آنهایی هستند که در محیط داخل خانه و مطابق با اصول بهداشتی بزرگ می شوند. مقدار کمی از خاک و یا چرک به سیستم ایمنی کودک شما کمک میکند تا کمتر مستعد مبتلا شدن به بیماریها باشد.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا