مقالات علمی - آموزشی

مهارتهای حرکتی چیست؟

تقویت مهارتهای حرکتی کودکان به آنها اجاره می دهد تا استقلال بیشتری داشته باشند. در زیر به برخی به از فعالیتهایی که برای تقویت مهارتهای حرکتی کودکان تا قبل از دبستان لازم است اشاره می کنیم :

در کل مهارتهای حرکتی را به دو دسته می توان تقسیم کرد :
 

  •   مهارتهای حرکتی درشت

  •   مهارتهای حرکتی ظریف

مهارتهای حرکتی درشت : در واقع  مهارتهای حرکتی درشت کودکان را قادر می سازد تا کارهای روزمره خود از جمله ازپله پایین رفتن ، دویدن ،پرتاب کردن  و یا برخی از فعالیتها مانند شنا کردن (برای کودکان با سنین بالاتر) و یا خزیدن را انجان دهند.
 
مهارتهای حرکتی درشت

 
مهارتهای حرکتی ظریف : مهارتهای حرکتی ظریف جهت افزایش استقلال کودکان انجام میشود.به عنوان مثال کارهای کوچک ولی مهم مانند زیپ شلوار را کشیدن ، باز کردن در ، مسواک زدن و ….
زمانیکه مهارتهای حرکتی با مهارتهای دیداری ترکیب می شود در حقیقت درهای جدیدی برای اکتشاف , یادگیری و خلاقیت باز میکند. تحقیقات نشان داده است که صرفا تاکید و کار بر روی فعالیتهای ذهنی (مانند حفظ اعداد و حروف و …) در این سنین فواید بسیار کمتری نسبت به تقویت مهارتهای حرکتی دارد. در حقیقت با تقویت مهارتهای حرکتی و چشمی پایه های یادگیری آکادمیک برای سنین بالاتر فراهم می شود. به عنوان مثال برای اینکه کودک در مدرسه بنویسد و نقاشی کند باید دستان کودک به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند مداد را برای مدت طولانی در دست بگیرد.
 

مهارتهای حرکتی ظریف
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا