ریاضی

بازی با چوب بستنی برای مفاهیم ریاضی

پردازش دیداری یکی از توانایی های سیستم اعصاب مرکزی است و به معنابخشیدن به آنچه می بینیم اطلاق می گردد. بررسی اهمیت این کارکرد ذهنی در پیشرفت تحصیلی و سایر مهارت ها ی زندگی، مشکلات ناشی از نقص پردازش دیداری، و شیوه های تقویت آن هدف پژوهش حاضر می باشد. روش پژوهش از نوع مروری است. نتایج: حاکی از آن است که تکمیل دیداری، تشخیص شکل در زمینه، روابط فضایی، حافظه توالی، ثبات شکل، توجه، تمیز و حافظه دیداری، مولفه های پردازش دیداری می باشند. جهت تقویت این کارکرد می توان از برخی فعالیت ها و اسباب بازی ها استفاده نمود. همچنین عملکردهای مشخصی را می توان به عنوان نشانه های نقص در پردازش دیداری ردگیری نمود و برای بهبود و تقویت آن از اصلاحات و انطباق های محیطی و آموزشی و نیز برخی فعالیت ها استفاده کرد. 
نشانه ها بدکاری پردازش دیداری :

مشکل در تکمیل پازل یا تکالیف نقطه به نقطه
مشکل در مفاهیمی مانند "درون ، بیرون ، جلو ، عقب ، بالا ، پایین"
مشکل در تشخیص اعدادی مانند 2 ، 6 ، 7 و یا 8
معکوس نویسی اعداد یا حروف هتگام خواند  یا نوشتن
مشکل در بخاطر سپاری چپ و راست
فراموش کردن مکان خواندن و نوشتن
ضعف در بخاطر سپردن الفبا به صورت توالی 
مشکل در توالی سازی اعداد یا حروف در کلمات یا مسائل ریاضی
مشکل در کپی برداری ازمکانی به مکان دیگر (از تخته یا کتاب )

با توجه به این توضیحات در این مطلب یک بازی جهت تقویت مهارتهای ریاضی و در عین حال تقویت مهارت پردازش دیداری که ساده ولی برای کودکان چالش برانگیز نیز هست آموزش داده شده است . در این فعالیت چوب بستنی ها را به رنگهای محتلف رنگ کنید و سپس با کودکان اشکالی را درست کنید و حتی می توانید از کودکان بخواهید که تعداد مشحصی چوب بستنی بردارند مثلا 4 عدد و خودشان با آن اشکالی را درست کنند و سپس از آنها بخواهید تا شکلی که در ست کرده همانند آن را بر روی کاغذ بکشد .
 

بازی با چوب بستنی برای مفاهیم ریاضی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا